Monday, August 22, 2016

HAVING A CRUSH?

(credits goes to https://the-tusk.com/2014/11/11/10-important-things-to-do-when-you-have-a-hopeless-crush-on-someone/ )


I just want to write something after along time i left this

 1. Pick a song. Probably a Taylor Swift song. Listen to it on repeat.
This is step one, even if you don’t have a crush yet. A crush is really just obsessively making up an idealized relationship with someone that will never, ever happen and the best way to really feed this obsession is to give it an obsessive soundtrack. You only get one song and it will be on repeat for the entirety of this fake relationship, so pick wisely. I’ve got lots of suggestions, nearly all Taylor Swift-based, but this one, if you’re looking for one, will do just fine:
2. Pick a person to be ridiculously in love with for no real reason.
You will not find a good person to have a crush on on Tinder or OKCupid—those are places to find people to go on dates with, which is a completely different (terrible, real, uncomfortable) thing. Those places will give you far too much information. A hopeless crush should be a blank slate, someone you barely know. In fact, you may not know them at all. Some ideas: any of the baristas at the coffee shop by my house—they’re so cute and they’re ALL IN THE SAME BAND; a person who rides the bus with you every morning; anyone at an out-of-state wedding; a teacher at your niece’s preschool; the plumber. I recently developed a crush on someone based almost solely on one sublime high five. Basically what you’re looking for is a pretty, or at least sort of interesting, face. But not a celebrity. While it’s likely that your chances are one out of a million that this crush will end in true love, it’s important that you always retain that“so you’re telling me there’s a chance” mentality.
3. Find this person on every available social media outlet. But don’t follow them or at least don’t follow them EVERYWHERE.
Once I had a crush on someone who wasn’t on Facebook. It faded almost immediately due to the fact that there were no pictures of him on the internet for me to gaze at at every 15 minutes at work. It’s important to research every aspect of their life to give yourself the illusion that you know them. The truth is: you do not know them. You know what they look like in a variety of selfies and Halloween costumes and if they have attractive friends and/or siblings and/or significant others. You know if their grammar fits into your rubric of acceptable grammar. What you have is an outline for imagination. So why shouldn’t you actually follow them? Well, do you want them to know you are deeply in love with them? If you find them on Google+ and LinkedIn, they are definitely going to know what’s going on.
4. Do not speak to them.
The sad truth is that crushes can be wiped out by just a few words. What if, say, the cowboy on the bus opens his mouth and asks you which is your favorite Nicholas Sparks novel? You don’t want that to happen. To maintain the feeling of excitement every time you see the cowboy, put your headphones on and make eye contact only once a week.
5. Do not have sex with them.
Look, if you’ve developed a crush on someone because you’ve had sex with them already, this crush falls into a different category which I will call “chemically-induced.” However, a lot of the same rules apply here. Do you want to turn this crush into a friendship, an enemy-ship, or GOD FORBID a relationship? Then have sex with them (again—as the case may be), go right ahead. But no crush can withstand sex with its object more than once. Sex is a real thing. You’ll find out stuff that doesn’t fit into your idealized crush fantasy world, like that they don’t believe in oral sex or they are secretly racist or they smell like pears (that last one might be a good thing—you just won’t have thought of it yourself). Sex is the fastest way into reality, even if you have sex with no talking.
6. Do subtweet them.
Subtweeting is absolutely the only way you are allowed to communicate with a person you have a crush on. If you are a geezer who doesn’t know what subtweeting is, and/or are too lazy to click that hyperlink right there: it’s tweeting something that is a message for someone else without actually putting the “@trueloveperson” in the tweet. Some examples of acceptable subtweets are:
IMG_3742IMG_3740IMG_3741IMG_3738IMG_3739 IMG_3735IMG_3736IMG_3734
These are secret messages to the potential love of your life. Don’t worry if they are totally impenetrable: a crush is about you, not the actual other person you have chosen to objectify. Also, if they really are your true love, they will know EXACTLY what you’re talking about. Pro tip: you can subtweet people who aren’t on Twitter. Sometimes that’s the best kind of subtweeting really.
7. Read into everything they do.
When the cowboy on the bus grazes your backpack as he gets off at his stop THAT IS A SIGN YOU WILL BE TOGETHER FOREVER. Also a sign: all their tweets are subtweets to you.
8. Do judge everyone else’s real relationships based on your fake one.
A really good crush is actually the only way to get through the holidays as a single person. As your married relatives (i.e. every single other person in your family) bicker over their turkey dinners, close your eyes, hum your Taylor Swift song, think about how if your crush was here you’d be rolling your eyes at each other, squeezing each other’s knees under the table and leaving early to “feed your pets” which would really mean have perfect sex in an exceptionally warm, but not grossly hot, bed, probably in a fancy hotel. Your crush is always rich, rescuing you from another Christmas Eve on the blow-up mattress in the computer room.
9. Don’t be sad when your crush inevitably fades away.
When you break up with a person, after a real relationship, there’s a lot of trickiness. First, there is the sadness, previously mentioned, that can go on for an obscene length of time. Also, there is a person in the world who knows a lot of things about you, who has just rejected those things (or maybe you rejected their things but more likely it was kind of a mutual rejection—in some way, let’s agree you’ve been rejected). No matter how much you wish you were a total Buddhist, you’re going to spend a substantial amount of time going over all the possible failures of character, body and spirit which you posses that led to this rejection. Not so with a crush! A crush is just a feeling and it fades away like a light bruise: you don’t even notice it happened! Plus! You never talked to this person, they never saw you naked with every single light on! They never saw you get totally irrational when you were hungry! This is not a rejection! In fact, it represents a healthy moving on that maybe you should be practicing anyway. Now you can stop listening to that one Taylor Swift song on repeat. Now when you hear it, you can chuckle about that ridiculous 48 hour period when you believed in true love again. You were so young then, so silly. Good thing you never talked to that person, right? Great choice on not connecting with them on LinkedIn—you showed a lot of restrain there girl!
Now, moving on. First step: pick a new song.

Thursday, June 11, 2015

Mini Novel #2 : Sayang kau pakcik kedut (1)

Adam yang sedang membeli lauk di sebuah gerai berpaling.. Sebuah motor yang sedang meluncur laju di atas jalan menarik perhatiannya.. Gadis bertudung merah itulah penunggangnya.. Tapi, belum sempat dia berbuat apa-apa, gadis itu dah lesap..

“Laju betul orang kat sini bawak motor ye mak cik..” Tanya Adam sambil menghulurkan not sepuluh ke arah mak cik si penjual..

“Eh, tak adalah.. budak-budak jantan macam biasalah bawak laju, tapi si Adel ni, entahlah.. Kita tegur dikatanya mana ada bawak laju.. tapi baik budaknya..” Terang mak cik Senah sambil menghulurkan kepada Adam bakinya..

Adam masuk ke dalam kereta.. Enjin dihidupkan.. Adel? Cantik..


Aku masuk ke dalam rumah bersama barang yang aku beli.. Badan aku hempaskan ke atas katil.. Ah, cepatnya masa berlalu! Dah nak kahwin dah aku.. Wah, rasa macam baru semalam aku masuk sekolah menengah..

Telefon yang berdering mematikan lamunan aku.. Si sewel senget.. Ahhh! Apa dia nak lagi?!

“Helo!” Sapaku kasar..

“Waalaikumussalam.. Kau dah cakap dengan mak bapak kau, putuskan pertunangan ni belum?!”

Ha, perkenalkan Adam Qushairi Arshad, CEO syarikat manetah yang langsung tak ada budi pekerti.. Juga bakal suami aku.. Menantu pilihan keluarga.. Aku tak tahulah fius kat otak dia mana satu yang putus, tapi dia asyik suruh aku cakap dengan mama papa yang aku nak putuskan tunang.. Padahal dia yang nak putus..

“Ah, dah.. Aku dah cakap dekat mak bapak aku, yang aku suka sangat dekat kau.. Diorang pun dah telefon mak bapak kau untuk cepatkan lagi tarikh perkahwinan kita.. Awak exciteddd tak?” Jawabku dengan suara mengada yang aku buat-buat..

“Bitch!”

“Asshole!” Balasku semula.. Dia pikir aku terkesan dengan carutan mat puteh dia tu? Hei, ni Adelia Qaisara Hanna lah..

“Eh, pesal kau ni terhegeh-hegeh sangat nak kahwin dengan aku hah? Aku tahulah aku ni hemsem, tapi aku tak nak kahwin lagilah.. tambahlagi dengan mak cik kepoh macam kau ni!”

Eh, eh suka hati je panggil aku mak cik kepoh.. habis dia tu, pak cik kedut? Hahaha..

“Pesal kau gelak?” Bentak Adam..

“Sayang, kalau sayang nak putuskan pertunangan kita, sayanglah pergi cakap dengan family sayang.. I tak nak, nanti jatuh status anak baik I.. Bye sayang.. See you later..” Kataku dan terus mematikan telefon.. Ah, tidur pun best jugak ni!

Adam menghempaskan telefonnya.. Manalah mama kutip si Delima ni? Dah lah nama pun nama kampung! Cubalah nama tu Raysha ke Marissa ke tak pun.. Adam tersenyum sendiri.. Adel..

“Ah, Adam.. buat apa tu?” Tanya Datin Balqis terhadap anaknya yang duduk tersandar di kereta Lamborghini putihnya..

“Tak ada apalah ma.. Fikir kerja dekat KL tu je..” Jawab Adam..

“Ishh, kamu ni nak kahwin pun pikir kerja je tak habis-habis.. Telefon Delia.. Cakap kita balik KL esok.. Ah, tolong mama pergi kedai kejap.. Mama ingat nak buat spegetilah harini..Beli spagetti je.. Dengan cendawan butang sekali.. Ah, daging kisar.. Ha, tu je..” Arah datin Balqis..

Adam mengangguk.. Motor berkuasa tinggi adiknya turut dihidupkan..



Aku mengambil spagetti satu tin cendawan butang..

“Emm, nak tanya mana boleh saya cari tin cendawan butang dan daging kisar eh?” Sapa seseorang di belakang aku.. Minyak wangi dia... Habis menyengat-nyengat otak aku!

Aku menunding jari ke arah tin cendawan butang aku ambil tadi..

“Daging kisar ikut saya..” Kataku sebelum kaki aku melangkah ke fridge menempatkan ayam kisar.. aku tak makan daging.. Lelaki tadi mengambil daging kisar..

“Terima kasih..” Ucapnya.. Aku melangkah ke kaunter untuk membayar..

“Awak Adel kan? Saya Arshad..” Ha, nak ngorat awek cun kenalah pakai nama lawa sikit..

Eh, ada kesah pulak aku.. Lantaklah nama kau Arshad, Kicap ke.. Aku senyum dan terus melangkah ke kaunter.. Usai bayar cepat-cepat aku keluar dari kedai..

Wah, Honda CBR1000RR ! Ternganga habis mulut aku.. Parking sebelah motor aku pulak tu! Hemmm, nak naik!

“Awak memang suka motor eh?” Haish, baru je aku nak berangan bawak motor ni, dah mamat boleh tahan hensem ni kacau aku lagi..

Aku terus melangkah ke motor aku nak menghidupkan motor.. Mata aku kerling ke arah  Honda CBR1000RR tu.. Ish, kan bagus kalau sebelah aku ni si mamat sewel senget tu! At least tak delah bebal sangat aku kahwin dengan dia!

“Awak ni dah berpunya ke?” Adam menyuarakan soalan berani matinya!

Aku tersentak! Berpunya? Haha, aku pun tak tahulah status aku sekarang ni tapi apa yang aku tahu, aku mengangkat tangan yang berisi cincin tunang ke arahnya.. Ah, terdiam kau! Aku senyum dan berambus dari situ..


Aku meletakkan barang yang aku beli tadi ke atas meja.. Apron aku sarungkan ke badan.. Haa, harini chef Adel nak masak Spagetti Olio Oglio! Alang-alang nak habiskan minyak zaitun tu..

“Kamu nak masak apa, along?” Tanya mama yang masuk ke dapur..

“Spagetti Olio Oglio..” Jawabku ringkas sambil menghiris bawang putih..

“Ah, buat lebih sikit.. Nak bagi bakal besan rasa masakan kamu.. Lagi satu... kami dah cepatkan perkahwinan kamu berdua tengah bulan depan.. Waktu cuti sekolah dua minggu tu” terang mama..

“Apa?!”


“Ma, you can’t be kidding..” Jawab Adam mendengar apa yang dikata mamanya..

“Betullah sayang.. Apa yang kamu nak terkejut sangat? Eh, Si Delia tu bagus orangnya.. Muka pun lawa, kerja pun bagus.. Itulah mama nak tunjuk gambarnya, kamu tak nak..” Kata Datin Balqis sambil memotong cendawan..

“Siapa pulak SI Delia ni, ma?” Tanya Adam..

“Eh, tunang kamu tu lah.. Ingat nama dia apa?” Bentak Datin Balqis terkejut..

“Ingatkan Delima..” Jawab Adam perlahan.. Kakinya melangkah ke peti sejuk.. Salah satu daripada empat potong kek yang dibuatnya semalam dikeluarkan..

“Eh eh, Adam letak balik kek tu!” Arah datin.

“Tapi ma, kek ni adam yang buat semalam..” Rengek Adam..

“Eh, tu kek nak bagi dekat keluarga bakal besan petang satgi.. Alah, kamu boleh buat yang lain..”


“Wow! Ada kek.. Bila masa ma beli?” Tanyaku..

“Sedap pulak tu! Nak belilah esok, bawak balik KL..” Kataku lagi menyuapkan lagi sesudu kek ke dalam mulut..

“Eh, kek tu bukan beli.. Adam yang buat sendiri kek tu..” Terang mama..

Uhuk.uhuk.. aku yang tersedak terus mengambil air yang terdekat..


“Wah.. Olio Oglio!” Adam mengambil garfu untuk memakannya..

“Sedaplah mama... Rasa lain daripada yang biasa mama buat.. Resipi baru ke ma?” Tanya Adam sebelum dia tersedak.. Air dalam gelas terdekat diteguknya.. Ai, ada orang sebut nama aku ke?

“Aish, kamu ni, Adam.. Makan slow-slow sikit.. Mama buat spagetti kari.. Olio Oglio ni Delia yang buat..” Terang datin..

Delia? La, pandai pulak minah tu masak.. Okeylah kan? Tak adalah aku rasa bebal sangat kahwin dengan dia nanti..



“Sah!”

Usai doa, Adam berpaling.. Ah, dah jadi bini orang.. Aish, sedihnya! Aku mengangkat muka dan bertentang mata dengan suami aku.. Umm, macam kenal..

Adel? Jap2.. Nam penuh dia tadi, ah.. Adelia Qaisara Hanna.. Ah.. Adel.. Delia.. Adelia.. Kenapa aku tak pernah perasan..


Aku bersandar di kepala katil, membaca gosip terkini.. Pintu dibuka dan ditutup semula.. Huhu, berderau darah aku.. Habis tegak semua bulu roma.. Tapi, baik aku berlagak cool.. Lagi aku gelabah lagi pak cik kedut ni kacau aku kang..

“Oi, pak cik kedut!” Panggil aku.. Sekali kau, dia pusing dengan baju yang completely 360 darjah dah tercabut dari badan dia.. Aku terus memalingkan kepala.. Huih! Nak tercabut dah jantung aku ni!

“Kau panggil aku ke?” Sahut pak cik kedut..

Kenapa mak cik kepoh panggil aku pak cik kedut? Adam melihat wajahnya di cermin.. Mana ada kedut!

Aku berdehem.. “Aku rasa macam pernah nampak kau.. Tapi, rasanya dalam mimpi pun kau tak pernah nak jejak” Kataku..

Tiba-tiba aku rasa sebelah sana katil dah tenggelam.. Desahan nafas yang dekat sangat dengan telinga kanan aku membuatkan aku menelan liur dan berdehem..

“Kau rasa?” Adam menahan tawanya disebalik suara menggoda yang sudah menjadi kepakarannya..

Aku menolak badannya supaya jauh dari aku.. Mak ai! Dada dia!!!!! Hai, luruh iman aku!

“Entah.. Aku tak sure..” Jawabku dan aku beranikan diri bertentangan mata dengan dia.. Tapi muka dia makin mendekat.. dekat.. dekat.. Dan aku menarik selimut selubung satu badan.. Dia mengilai kuat sebelum aku dengar pintu dibuka dan ditutup..

Terus sahaja aku keluar dari selimut..

Argh!!!

Terjerit kecil aku bila aku tengok muka dia tengah renung aku.. Dia menyambung gelaknya.. “Takut sangat!” Dia menunjal dahi aku.. Aku menggosok dahi.. Dia mengenyit mata ke arah aku sebelum dia betul-betul keluar dari bilik sambil membawa tuala di bahu..

Aku terbaring.. Gilalah!


Aku berpaling kiri dan kanan.. Aku tak boleh tidur! Arghh!!! Tidurlah duhai mata!!! Sebelum mamat sewel tu masuk bilik!!! Pintu bilik dibuka dan ditutup semula.. Aku cepat-cepat menutup mata.. Bajet dah tidur gitu!

Uuuuuu... Tegak bulu roma aku bila dia dengan selambanya peluk aku dari belakang..

“Aku tahu kau tak tidur lagi.. Rileklah derr.. Takkan nak buat kat sini kot? Habis mak bapak, satu keluarga kau dengar!”

Aku menelan liur mendengarnya.. Scary doh mamat ni!

“Memang kita ada bertembung sebelum ni.. Siap bercakap sepatah dua lagi.. Aku tak nak cakap.. Kau ingatlah sendiri..” Dia cium kepala aku sebelum aku terlena..


Seminggu kemudian,


Kali ni turn aku pulak duduk dekat rumah keluarga dia.. Huh, mujurlah tak jadi apa-apa! Aku melangkah ke dapur..

“Mak Jah, nak masak apa ni?” Aku menyapa Mak Jah, orang gaji di rumah ni..

“Emm.. masak ayam masak merah je.. tu favourite datin.. Datin Sofia pun nak datang harini..” Jawab Mak Jah.. Aku menyinsingkan lengan untuk membantu membasuh pinggan di sinki..

Datin Sofia ialah isteri kedua papa, dan madu mama.. Walaupun bermadu, aku salute mama, sebab dia benarkan papa kahwin dengan datin sofia yang waktu tu kehilangan suami dan hilang tempat bergantung.. Dan hidup diorang harmoni je.. Ada masalah bawak bincang sekali..

“Ada orang sebut nama mummy ke tadi?” Ha, tu dia Datin Sofia dah sampai.. Aku berpaling..

“Mummy!” Aku mengelap tangan di kain lap dan menyalami mummy..

“Ai, pengantin baru buat kerja?” Sakat mummy..

“Alah, mummy.. Tolong Mak Jah sekali sekala.. Kan mak Jah kan?” Aku memeluk Mak Jah dari belakang..

“Mummy rasa Balqis tak salah pilih menantu kali ni.. Nak dibandingkan dengan sorang tu..” Mummy mengerling ke arah biras aku yang sedang duduk di buaian.. Johanna membuat muka ‘annoying’ nya.. Aku mengakulah memang dia sebaya dengan aku, cuma dia sombong sikit..

“Eh, Peah.. Bila sampai?” Tanya mama yang baru turun ke dapur..

“Baru je kak! Tengok menantu akak ni ha.. Esok nak resepsi, dok membasuh pinggan..” Report mummy kepada mama..

“Mummy... alah, tak luak pun inai ni kalau basuh pinggan banyak tu.. Kan, mama?”  Jawabku.. Mama dan mummy ketawa sendiri..

“Mak Jah nak air oren! Hantar dekat taman ye..” Arah Adam..

“Issh.. budak ni! Mak jah tengah masak kan.. Nanti kau!” Gumam aku perlahan.. Aku mengambil gelas dari tangan mak Jah..

“Takpe mak Jah.. Biar bini dia yang bagi air spesial untuk dia..” Cakapku dengan makna yang penuh tersirat..



“Tuanku.. Silalah jamah air yang hamba buat ni..” Aku menghulurkan gelas kepada Adam yang tengah membuat sesuatu di Ipadnya.. Dia meneguk separuh cawan.. Aku menahan tawa melihat muka kerut dia.. Dia memandang aku.. Dan ketawa aku meletus bila dia sembur air oren bergaram tu..

Aku berlari pusing satu taman.. Nasib baik taman mama ni besar.. Dengan gelak yang tak habis lagi, aku berlari sepuas hati.. Aku tak tahu kenapa tapi si mamat sewel tu pun duk gelak sekali..

“Gotcha!” Dia menarik aku dalam pelukan dan menggeletek aku sepuas hati.. Aku dah lah memang tak boleh tahan geletek-geletek ni.. Memang sampai terduduk aku dibuatnya.. Naik senak perut aku duk gelak..

Ehem!

Aku dan Adam berhenti ketawa.. Johanna dan seorang lelaki sedang berdiri memerhatikan kami.. Lelaki itu memandang aku.. Aku tergamam..

“Ah, Long! Bila kau balik?” Sapa Adam yang membantu aku bangun berdiri..

“Amboii, pengantin baru, along balik pun tak sedar..” Jawabnya.. Suara tu! Aku menunduk.. Macammana aku boleh tak perasan dia abang ipar aku?

“Sorilah.. along.. Disebabkan Adam tak perasan along balik, nah ni ada oren.. Minumlah..” Adam menyerahkan gelas oren yang diminumnya tadi kepada Dazrin..

Aku menahan tawa..

“Sayang, nilah along.. Dia tak dapat hadir majlis kita sebab dia ada hal dekat Perancis..” Adam mengenalkan si dia kepada aku.. Tak pelah Adam.. Aku dah kenal sangat along kau ni sebelum dia... Hah, buat sakit kepala je ingat dia..

Dazrin menyembur air oren yang diminumnya..

“Cabut!!!” Jerit Adam dan kami berdua berlari sebelum kedua-duanya terjatuh dalam kolam..


Mini Novel #2 :Sayang Kau Pak Cik Kedut (2)


“Adel..” Keluh Dazrin perlahan tapi dapat didengari Johanna.. Johanna memandang suaminya.. Ah, cukuplah perempuan tu dapat hati mummy dan mama, takkan hati laki aku sekali?

Dazrin yang tiba-tiba ketawa kuat menyebabkan Johanna turut memandang hadapan.. Senyuman turut terukir melihat pasangan bahagia tu sama-sama terjatuh dalam kolam renang..

“Jomlah sayang.. Kesian diorang..” Dazrin menarik isterinya ke kolam untuk membantu pasangan itu keluar dari kolam..

Dazrin menghulurkan tangan kepada Adam manakala Johanna menyerahkan tangan kepada aku.. Terkejut jugak aku tapi bila tengok senyuman dia yang ikhlas tu, aku turut tersenyum ke arah nya..

“Sayang..” Signal yang Adam bagi kepada aku menyebabkan kami berdua menarik pasangan tu masuk sekali ke dalam kolam renang.. Memang bergelak sakanlah kami.. Dengan masing-masing menjirus air ke arah masing-masing..

“Ya Allah..” Kata seseorang mematikan tingkah kami semua.. Kak ngah dan abang ngah mencekak pinggang melihat telatah kami.. Sebelum diorang ditolak anak diorang, Qarissa dan Qadish ke dalam kolam ni sekali.. melompat-lompat Qarissa dan Qadish sebelum diorang pun terjatuh dalam kolam sekali..

Kami saling ketawa.. Aku melihat semua.. Kak ngah adalah anak mummy.. Bahagia betul aku tengok pasangan tu..

“Masya Allah!!! Peah!!! Abang!!!”

Gulp! Kami semua memandang ke arah mama yang tengah mencekak pinggang..

“Penat kami  cari! Rupanya kat sini semua! Siapa yang start semua ni?” Marah mama.. Qarissa dan Qadish menunding jari ke arah masing-masing.. Kakngah dan abang ngah menunding jari ke arah Johanna dan Dazrin manakala diorang menunding jari ke arah aku dan Adam..

Tiba-tiba muncul mummy dengan Qarina yang sedang menangis..

“Kak Ngah oii.. anak hang lapar nak susu!” Jerit Mummy.. Cepat-cepat kak ngah keluar dari kolam menuju ke arah Qarina..

Mama menggeleng.. “Dah.. semua masuk.. Haish.. Macam-macam..” Kata mama sambil tersenyum..

Papa muncul dengan membawa tuala.. Mak Jah pun bawak tuala sekali.. Masing-masing tergelak sesama sendiri.. Wah, beruntung aku dapat keluarga menantu yang macam ni..


Aku membuat kek oreo.. Memandangkan kek resepsi semalam tak cukup dan anak-anak sedara aku semuanya merengek nak kek, jadi aku pun buatlah..

“Ajar aku cara memasak..” Sapa Johanna.. Bila dia masuk dapur pun entahlah..

Aku tersenyum.. “Anytime..” Jawabku.. Johanna duduk atas kerusi..

“Ko nak buat apa ni?” Tanyanya..

“Okey ke kalau ..” Tanyaku teragak-agak...

“Berkau aku je dengan aku.. Lagipun kita sebaya kan..” Katanya.. Aku menggangguk..

“Aku buat kek.. Kau nak aku ajar masak apa dulu? Tapi lepas aku siap buat kek ni lah..” Terangku..

“Anything.. Tapi ajarlah yang paling senang dulu.. Goreng telur ke.. Sebab aku memang tak pernah pegang dapur.. Mak aku tak bagi.. Semuanya bibik yang buat..” Terang Johanna sambil mengupas mangga muda sebelum memakannya..

“Emm.. Boleh aku tahu hubungan kau dengan Dazrin sebelum ni..” Tanya Johanna..

Tangan aku terhenti dari membasuh mangkuk.. Dada aku terasa sesak.. Aku menutup mata.. Nafas aku tarik dalam-dalam.. Lupakan Adel.. Aku meraup muka.. Kerusi aku tarik dan duduk berhadapan Johanna..

“Dia..ex aku.. Its about three years before dia just dumped me and get married to other women.. Just because uhh... its my fault anyway.. Aku marah dia, aku tengking dia just sebab he forgot my birthday.. That’s my fool.. He even sent me invitation card once..” Aku berhenti berkata.. Air mata yang mengalir aku seka dengan hujung lengan..

“Ni semua kebetulan ke..?” Kata Johanna terhenti di situ..

“Kebetulan?” Soalku kebingunan..

“huh, kalau kau nak tahu.. Aku dan Adam dulu pun bercinta gak.. About three years jugak.. Sebelum aku curang dengan dia.. Dia marah sangat dengan aku.. Dan hari dia tangkap aku curang dengan lelaki lain, itulah hari terakhir aku nampak dia.. Since then, aku janji dengan diri aku.. Aku takkan curang lagi.. With that thing, I hope I can meet him again, and god granted me that..

Aku jumpa dia sebagai adik ipar pada hari aku nikah dengan Dazrin.. At first aku pelik, kenapa dia layan aku lain.. Dia seolah-olah tak kenal aku.. And then baru aku tahu yang dia accident.. He lost all memory about somebody but this family haven’t discovered it yet..

Tu sebab aku nampk sombong dengan diorang, aku takut walaupun sekadar nak senyum dengan diorang... Aku rasa bersalah.. Aku rasa berdosa..” Luahan Johanna terhenti akibat dia menangis.. Aku memeluknya dan menenangkannya..

Semua ni kebetulan atau ahli keluarga ni rancang semua ni? Mama?

Adam yang berada di luar rumah tidak tersengaja dengar perbualan Adel dan Johanna tergamam.. Apa maksud Kak long? Sakit kepala yang tiba-tiba menyerang kepalanya, menyebabkan dia melangkah masuk ke dalam rumah, ke biliknya..

Dazrin yang ingin ke dapur turut terhenti dan terdengar perbualan Adel dan Johanna.. Dia sendiri terkaku mendengarnya.. Apa semua ni?


“Aloh, cucu opah nak air ye.. meh sini..” Mama memegang tangan Qarissa dan Qadish ke dapur.. Terhenti langkahnya melihat Delia yang seolah-olah sedang memujuk Johanna.. Johanna mengangkat muka.. Matanya merah.. Mukanya basah.. Bahagian bahu Delia pun lencun.. Apa terjadi?

“Nenek..” Rengekan cucu kembarnya mematikan lamunannya.. Mama melangkah ke dapur perlahan-lahan..

“Mama..” Aku menyapa mama.. Johanna menyambung makan mangga muda yang berbaki.. terkejut aku melihat lapan biji yang telah dimakannya..

“Makcuuu.. nak air oren..” Qarissa yang memegang skirt aku, menyentakkan aku..

“Air oren ye.. Jap mak cuu buat ye..” Aku mengambil air peel fresh dalam peti sejuk dan aku tuang ke dalam botol kembar tu.. Terkedek-kedek diorang keluar dari dapur sambil menarik tangan neneknya..

“Aku naik atas dulu, Delia.. ke Adel.. Huh, apa-apa jelah..Adelia..” Kata Johanna membasuh tangan dan menapak keluar dapur.. Aku tersenyum..

Ting! Bunyi oven yang menandakan kek aku dah siap mematikan mata aku yang memerhati langkah Johanna.. Bup! Aku berpaling..

“Johannaaaa!!” Aku berlari dan memangku kepala Johanna yang pengsan.. Mama turut patah balik ke arah kami..

“Johannaa...” Panggil mama.. “Dazrin!!!!” Laung mama.. Dazrin yang sedang bersembang dengan abang ngah segera berlari ke arah mama..

Segera dia ke arah isterinya yang tak sedarkan diri.. “Sayang.. Jo.. sayang..” Dia menampar-nampar pipi Johanna.. melihatkan Johanna yang tak sedarkan diri, dia mencempung Johanna.. Aku meraba poket yang berisi kunci kereta sebab tadi aku pergi kedai..

“Bawak masuk kereta Adam.. I will drive you both..” Arah aku.. Dazrin mengangguk.. Dia mencempung Johanna ke dalam kereta dan kereta aku pandu ke klinik berdekatan..


“Kau sihat?” Sapa Dazrin semasa kami menunggu di ruang menunggu..

“Kau rasa?” Aku memandang Dazrin.. Dazrin memandang aku sebelum dia menunduk..

“Aku minta maaf..” Luah Dazrin perlahan..

“Lima tahun Dazrin.. Five years ago.. And sekarang baru kau nak minta maaf? Kenapa tak tunggu lagi lima puluh tahun? Hati yang terluka disebabkan kau masih berdarah, Dazrin.. Its still bleeding..” Kataku dengan suara yang sudah bertukar serak.. Aku menyeka air mata.. Aku bangun dari dudukku..

Tiba-tiba, doktor yang merawat Johanna keluar dari bilik.. dazrin turut bangun dari duduk..

“Encik ni, suami Puan Johanna ke?” Tanya doktor..

“Ye, saya.. Macammana isteri saya, doktor?” Jawab Dazrin..

“Tahniah, isteri tuan mengandung..”

Dazrin tergamam sebelum dia tersenyum riang.. Dia berpaling ke arah aku yang tersenyum.. “Jo mengandung Adel! Jo mengandung!”

Dazrin masuk ke dalam bilik Johanna.. Aku tergamam di luar.. Senyum.. Itu semua senyuman palsu.. Hakikatnya, hati aku yang masih berdarah ni,lukanya makin besar melihat si dia bahagia..

Kunci kereta aku tinggalkan dekat guard.. Sebut je nama penuh aku, nanti diorang bagilah dekat kau kunci kereta tu.. tiba-tiba ada masalah timbul dekat bank so aku pergi dulu.. Anyway, congrates..
-Adelia-

Aku duduk termenung di kolam kondo lama aku, sebelum aku berpindah duduk dengan Adam.. Kondo ni pun sebenarnya Dazrin yang belikan sebagai hadiah aku dapat kerja sebagai pegawai bank..

Kenangan-kenangan lama kembali menerjah dalam minda aku.. Aku tersandar di kerusi.. Keluarlah semua kenangan lama dan jangan kembali..


Aku yang ingin masuk ke dalam rumah tersentak melihat Johanna dan Adam yang berduaan di taman.. Aku melangkah perlahan-lahan untuk mendengar perbualan mereka..

Johanna, “Kau dah ingat semuanya ke?”

Adam, “Aku terdengar perbualan kau dengan Adel, sampai semua kenangan lama tu menerjah kepala aku tadi...”

Johanna, “Jadi kau ingat aku lah? Adam, bagi aku peluang kedua.. Aku janji takkan curang dengan kau.. Tolonglah.. Aku perlukan cinta kau je.. Please bagi aku peluang kedua.. Aku boleh gugurkan anak ni kalau kau nak.. Lagipun, kau nak tau tak, rupanya Dazrin tu ex Adel.. Kita boleh berkomplot.. Sama-sama cerai lepastu kahwin dengan pilihan hati, bukan pilihan keluarga..”

Aku menutup mulut mendengarnya.. Sampai macam tu sekali, Johanna?

Adam, “Kau janji takkan curang.. Kau tak rasa sekarang kau curang dengan Dazrin?”

Johanna, “Yang aku janji takkan curang tu kau.. Aku takkan curang kalau aku dengan kau..Tolonglah Adam.. Terima aku semula..”

Adam, “Aku still cintakan kau..Aku maafkan kau.. Aku bagi kau peluang kedua.. Tapi, aku tak nak sakitkan hati Dazrin dan Adel, jadi kita jumpa senyap-senyap dekat kondo kita.. Nak?”

Tangan aku menggeletar.. Kaki aku angkat..Tak sanggup rasanya untuk aku dengar lagi.. Kaki aku hayun keluar rumah tanpa hala tuju..

Adam, “Itu yang kau nak dengar? Never Johanna! Never! Aku maafkan kau tapi aku bukan untuk kau! Dan kemaafan tu hanya akan hadir kalau kau bahagiakan abang aku.. That’s it! You may be my first love but Adelia my last love and ever!”

“Siapa kau sebenarnya, Johanna?” Suara dazrin menyentakkan mereka berdua..

“Along..”

“Abang..”

“Abang buat apa kat sini?” Johanna memegang tangan Dazrin.. Tapi Dazrin terlebih dahulu menolak..

“Anak siapa dalam perut kau sebenarnya? Anak aku ke anak Doktor Firash?” Soalan Dazrin membuatkan tangan Johanna menggeletar..

“Dengar sini Johanna! Aku nak kau berambus dari sini..  Aku ceraikan kau talak tiga..”  Johanna terduduk..

“Adam, pergi kejar bini kau! Dia dah salah faham.. Dia sempat dengar cadangan hubungan sulit kau dengan Johanna.. Yang selebihnya dia tak sempat dengar..” Dazrin mengusap bahu adiknya..

Adam tersentak tapi kemudian berlari..


“Lama aku tak jumpa kau! Sorrylah aku tak dapat datang majlis kau.. Anak aku demam..” Kata Syafiqah sambil menjelum kepala anaknya yang berusia lima tahun... Syafiqah merupakan kawan baik aku masa di tingkatan tiga sebelum aku pindah sekolah dan semasa di universiti..

“Semuanya dah hancur,Syafiqah.. Semuanya!” Keluh aku perlahan..

“Kenapa?” Syafiqah mengenggam tangan aku..

“Tak ada apalah Syafiqah.. Banjir rumah kau nanti, makin demam anak kau.. By the way, siapa nama anak kau?” Tanyaku..

Syafiqah terdiam..

“Syafiqah?”

“Nama dia Syafa Aqira Adyan Dazrin Qushaifi..” Jawab Syafiqah perlahan..

Aku memandang Syafiqah..Adyan Dazrin Qushaifi.. Itu nama penuh Dazrin..

“Aku mintak maaf Adel.. Aku kejam dulu.. Aku jahat.. Dan sekarang kejahatan aku dulu memakan aku balik..” Luah Syafiqah..

“Aku perangkap Dazrin sampai dia mengandungkan aku dalam keadaan mabuk.. Aku cemburu dengan hubungan korang.. Jadi bila aku mengandung, Dazrin ambil keputusan untuk terus kahwin lari dengan aku.. Aku yang hantar dekat kau kad jemputan tu padahal mana ada majlis sebab aku tahu kau takkan datang..”

Aku memotong percakapan Syafiqah.. “Tapi, aku datang.. Cuma tak ada apa.. There’s nothing..”

Syafiqah mengenggam tangan aku.. “Maafkan aku Adel... Aku berdosa dengan kau.. Aku dah dapat hukuman aku.. Tolonglah.. Dulu, aku halang Dazrin jumpa kau dengan ugutan aku akan bunuh anak dia.. Tapi, masa anak aku berusia lapan bulan, ada seorang lelaki, nama dia Khairi datang dan mengaku ni anak dia.. Padahal Aqira ialah anak Dazrin.. Dazrin yang tak percayakan aku tinggalkan aku macam tu je..

Hidup aku susah lepastu Adel.. Anak aku selalu sakit dan aku pulak sekadar kerja cuci tandas je.. Dazrin cuba cari kau tapi dia tak jumpa.. Dalam tiga tahun lepastu, dia dipaksa kahwin dengan pilihan keluarga...Semuanya salah aku.. maaafkan aku.. Maafkan aku, Adel..” Aku menarik tangan aku dari genggamannya..

“Kenapa mesti ada perempuan yang iri hati dengan hubungan aku.. Dulu masa aku dengan Dazrin, kau.. Sekarang bila aku dah kahwin, Johanna.. Dan kedua-dua lelaki tu, langsung tak boleh nak tegakkan apa yang betul untuk aku.. Kedua-duanya beralih kepada perempuan selain aku..” Kataku bersama senyuman..

“Aku ingatkan dengan datang rumah kau, aku boleh tenangkan diri aku.. Rupanya menambahkan bebanan aku..” Aku bangun dari duduk aku.. Syafiqah memeluk kaki aku..

“Maafkan aku Adel.. Maafkan aku..” Syafiqah merayu kepada aku..

“Mungkin kau boleh tolong aku.. Tak adalah aku rasa bebal sangat nak maafkan kau..” Kataku..


Tok..Tok..

Syafiqah membuka pintu rumahnya.. Dazrin tersenyum ke arahnya.. Air mata yang mengalir perlahan di pipi Syafiqah disekanya..

“Aku jumpa Khairi.. Dia mengaku salah.. Aku..” Dazrin melutut di hadapan Syafiqah.. “Aku salah.. Aku mintak maaf..”

Syafiqah turut duduk di hadapan Dazrin.. Pipi Dazrin dipegang..

“Syaf pun bersalah dengan abang.. Kepulangan abang terlebih cukup untuk Syaf maafkan abang..”.. Dazrin menarik Syafiqah ke dalam pelukan..

“Abang takkan tinggalkan Syaf lagi.. No matter what happen.. Aqira... dia sihat?” Dazrin meleraikan pelukan.. Syafiqah tersenyum.. Tangan Dazrin ditarik masuk ke dalam rumah..

“Ya Allah, anak papa!” Dazrin memeluk Aqira..

“Panasnya.. Cepat abang bawak pergi klinik..” Dazrin mencempung Aqira..

Aqira yang tersedar.. “Siapa pak cik?” Tanyanya dalam keadaan lesu.. “Ini papa, sayang.. I will never leave you.. Never!” Jawab Dazrin dan mencium dahi Aqira...

Pintu rumah ditutup.. Aku keluar dari bilik.. Senyuman terukir di bibir aku.. Asalkan kau dan Dazrin bahagia, aku maafkan kau..

Aku duduk di hadapan televisyen.. Telefon yang aku silent kan dari tadi, aku buka.. 134 missed call dan 50 mesej daripada Adam..

Haih, baru seminggu lebih aku kahwin dah jadi macam-macam.. Agak-agaknya kalau setahun macammana lah agaknya...

Aku melihat telefon.. Mama..

Butang hijau aku tekan..

“Assalamualaikum mama..” Sapaku..

“Banyak kau punya mama... Ni orang yang call kau masuk kali ke seratus tiga puluh lima..”

Terus sahaja aku tekan butang merah.. Lama.. Aku shut off terus.. Baru je aku nak menyandarkan badan aku ke sofa, pintu rumah diketuk.. Semestinyalah bukan Syafiqah... Bukannya dia kunci pun pintu tu tadi..

Dengan malas aku melangkah ke arah pintu.. Pintu ku bukak..

“Kami dari jabatan agama.. Kami dapat aduan awak berdua-duaan dengan lelaki bukan mahram di dalam..” Jelas salah seorang sambil menunjukkan tag daripada sekumpulan lelaki yang berada depan rumah ni..

Aku dah terkekek kekek gelak.. Diorang maksudkan Dazrin dengan Syafiqah ke? Padahal dua orang tu laki bini.. Mungkin jiran-jiran dekat sini tak pernah nampak Dazrin kot.. Tu sebabnya..

“Check rumah dia!!” Jeritan salah seorang daripada mereka menghentikan ketawaku tapi masih bersisa..

“Ah, silakan,silakan..” Aku siap menjemput diorang masuk rumah mereka lagi..

Aku berpaling dan terkejut aku tengok ada tangan yang perlahan-lahan masukkan telefon aku ke dalam poket tanpa yang lain sedari kecuali aku.. Aku tersenyum.. Ah, itulah mamat yang menjerit tadi..

“Tak ada sesiapa pun..” Jelas seorang per seorang.. “Encik yakin encik nampak lelaki lain masuk dalam rumah ni..” Tanya pegawai jabatan agama kepada makhluk yang curi henset aku tadi..


Sayang kau pak cik kedut (3)


“Ye tuan.. Tapi mungkin dia sempat untuk larikan diri..” Jawabnya..

“Maafkan kami cik.. Kami sekadar menjalankan tugas..” Kata pegawai jabatan agama tersebut..

Aku melangkah ke arah makhluk yang curi telefon aku tadi, dan sekali aku pegang tangan dia, sekelip mata je aku libas dia sampai tertiarap atas lantai.. Aku memijak belakang dia dan aku keluarkan telefon aku dari poket dia..

“Cik, apa cik nak buat dengan telefon saya?” Jeritnya.. Aku menolak kepalanya.. Aku membuka album gambar aku..

“Habis album gambar dalam ni, gambar siapa? Pehal? kau pakai tudung ke?” Aku menunjukkan telefon aku kepada pegawai tadi..

“Kami sekadar menjalankan tugas! Ermm.. Tugas ke?” Aku menarik kaki daripada makhluk tadi..

“Pegang dia.. Kita hantar ke balai polis..” Arah pegawai tadi kepada konco-konconya...

“Maafkan saya, cik..” Ucap pegawai tadi.. Dan mereka keluar daripada rumah ni..



Dazrin mendukung Aqira manakala Syafiqah membawa ubat ke rumah..

“Tuan, tu yang sebenarnya pemilik rumah tadi.. Itulah lelaki yang saya maksudkan..” Jeritan seorang lelaki dalam sekumpulan lelaki tu..

“Diamlah.. Kau nak curi apa pulak daripada diorang? Dia ni gila ke? Tak nampak ke pasangan tu bawak anak?” Jerit yang lain apabila mereka melintasi Dazrin dan Syafiqah..


“Ah, kita dah sampai.. Aqira tidur eh..”

Tersembur air yang tengah aku minum apabila terdengar suara Dazrin.. Macammana aku nak masuk bilik balik ni? Habislah dia nampak aku!

Nasib baik Syafiqah yang masuk dapur dulu.. “Eh, apa kau buat kat sini? Nanti Dazrin nampak kau macammana?” Tanya Syafiqah..

Aku pun mati akal.. Aku memandang Syafiqah.. Yes!

“Syafiqah! Bagi aku pinjam purdah kau.. Pastu kau kenalkan aku sebagai kawan yang tinggal dengan kau selama ni..” Cadangku..

Syafiqah mengangguk dan membuka purdahnya dan pakaikannya dekat aku..

“Abang.. Ni kawan Syaf.. Dia yang tinggal dengan Syaf selama ni..” Syafiqah mengenalkan aku.. Dazrin senyum ke arah aku.. Aku tunduk sikit... Sebelum aku dan Syaf masuk ke dalam bilik..

“Fuh! Selamat!” Kataku sambil membuka purdahku.. Syafiqah dah keluar semula..

Dazrin mengusap kepala anaknya.. Mata kawan Sayfiqah tadi.... macam mata Adel..


Tok tok! Syafiqah yang bangun ditahan Dazrin.. “Biar abang yang bukak pintu..” Dazrin bangun.. Pintu dibuka..

“Along?”

Dazrin tergamam tatkala melihat mama, papa, mummy, Adam dihadapannya..

“Apa along buat kat sini?” Tanya mama dan tatkala itu juga Syafiqah muncul dari belakang Dazrin.. Aku yang berada di balik bilik ni hanya mampu memerhati.. Macammana diorang boleh tahu Dazrin kat sini? Ke diorang cari aku kat sini? Tapi, macammana?

Aku menepuk dahi.. Mesti diorang dapat track aku bila aku angkat call mama tadi! Aihh..

Dazrin meletakkan sijil kahwin atas meja sebelum dia menceritakan segala-galanya.. Syafiqah turut membuka ceritanya.. Memang pada mulanya mama, mummy, papa nampak marah tapi lepas nampak Aqira dengan bende empat segi tu dekat dahi, luluh hati jadinya sebagai nenek dan atuk..

“Tapi, macammana kau tahu Along kat sini?” Tanya Dazrin kepada Adam..

Aku menepuk dahi lagi.. Haishlah.. Kalaulah tangan aku ni panjang dah lama aku tutup mulut dia tu, takpun cekik je senang..

“Haahlah..tadi Adel angkat fon.. Dan kawan Adam dapat track.. Sinilah alamatnya..” Jawab Adam..

Dazrin memandang Syafiqah.. “Yang dalam bilik tu Adel kan?” Duga Dazrin.. Syafiqah diam..

“Sayang.. Abang kenal mata dia.. Itu Adel, kan?” Duga Dazrin lagi. Syafiqah mengangguk perlahan..

Oh,crap! Aku menutup pintu. Pap! Aku menampar dahi lagi.. Alamak, terkuatlah pulak.. Tadi, boleh je senyap.. Eh pintu, kau pun berkrompomi dengan diorang eh.. Aku cuba mengunci tapi tak boleh kunci! Sudahnya, aku nyorok dalam bawah katil je..


“Ini opah, ini wan, ini atok..” Dazrin mengenalkan Aqira.. Seorang per seorang disalami Aqira..

“Eh, orang demam kena bagi peluh.. Jomlah kita bawak Aqira main dekat bawah.. Papa ada nampak taman permainan tadi..” Cadang papa.. Semuanya setuju..


Aku dengar pintu rumah ditutup..Ah, aku selamat? Aku keluar dari bawah katil.. Mesti Syafiqah dah buat something untuk aku! Thanks Syafiqah! Aku terhutang budi habislah dengan kau..

Aku membuka pintu bilik.. Tapi alangkah terkejutnya aku tengok Adam sedang berdiri tersenyum kacak dekat aku depan bilik.. Aku tutup pintu balik tapi ditahan.. Dan dengan senangnya pintu itu menolak aku ke belakang dan dia masuk ke dalam bilik.. Pintu bilik ditutup..

Nasib baiklah aku sempat pakai purdah Syafiqah.. Ah, sekarang ni aku cuma perlu berlakon sikit je..

Aku berpaling ke belakang..

“Sir, do I know you?” Kataku dengan slang sikit..

Tapi, mamat depan aku ni pi bukak baju dia pulak.. “Yes, you do know me, especially this!”.. Dia menyangkan badannya.. Taulah badan tu lawa..

“Gila!” Aku mencampak bantal ke arahnya dan cuba melepaskan diri tapi mamat sewel ni dah peluk belakang aku..

“Aku camlah mata kau..” Bisiknya kepada aku.. Dia memalingkan badan aku.. Purdah aku dibuka..

“See? Kan dah kata!” Katanya puas.. Aku memalingkan muka ke tepi..

“Issh.. Tu lah.. Orang tua kata jangan curi-curi dengar perbualan orang lain.. Dah tu, bukan nak dengar sampai habis! Taklah.. Tu just nak sakat dia je.. You are my only love.. That’s it.. Dari saat aku berjaya lafazkan ijab qabul hari tu, aku memang dah janji akan cinta dekat kau sorang je.. aku akan cuba sampai boleh..

Tambah lagi, lepas kahwin baru aku tahu yang kau ni Adel.. Ingat tak lagi, ada sorang mamat tanya dekat kau mana nak cari daging kisar dekat Jayeng?”

Aku cuba mengingati... Tapi, tak ingat! Aku menggeleng..

“Okay, ah.. Ingat tak  Honda CBR1000RR yang dekat depan Jayeng.. Pemilik dia tanya kau dah berpunya ke belum dan kau tayangkan cincin tunang kita?”

Haa, yang ni aku ingat.. Aku gelak.. Entahlah, sekarang aku rasa semua tu lawak..

“Dah ingatlah tu kan? Nyanyoklah kau  ni!” Dia menunjal kepala aku.. Tapi, kemudian dia yang usap-usap kepala aku..

“Habistu, apa motif kau bukak baju ni?” Tanyaku.. Dia mengangkat kening. Ah sudah!


Tiga tahun kemudian,


“Selamat hari raya.. Jemput masuk.. Jemput masuk..” Dazrin mempelawa tetamu-tetamu masuk rumah..

Mama dan mummy buat rumah terbuka.. Ha, sekarang ni mummy tinggal sekali dengan mama.. Cuma bilik je sebelah menyebelah.. Dazrin dengan Syafiqah je anak dan menantu yang tinggal dalam rumah ni dengan mama , mummy, papa..

Aku dengan Adam memang dari awal lagi dah duduk asing..

“Johanna.. Pelan-pelan.. Kau tu dahlah mengandung.. Doktor Firash mana?” Aku memimpin Johanna duduk..

“Dia tengah sembang dengan Dazrin..” Jawab Johanna..

“Alisya! Meh sini minum..” Johanna yang sedang mengandung anak kedua memanggil anak sulungnya..

Aku tersenyum.. Dah berusia tiga tahun dah Alisya.. Rasa macam semalam je aku dapat berita tentang kewujudan dia dalam perut Johanna..

“Syafiqah mana?” Tanya Johanna sambil memandang sekeliling..

“Syafiqah di sini..” Jawab Syafiqah sambil mendukung anaknya yang berusia setahun..

“Yang, anak mana?” Sahut Adam kepada aku yang tengah syok bersembang dengan Syafiqah dan Johanna..

“La, dekat abang la.. Tak ada dekat abang ke?” Duga aku.. Adam menggeleng.. Ah sudah, mana budak2 ni pergi?

“Eh, aku pergi cari anak2 aku kejap..” Aku mengundurkan diri..


“Yang!”

Aku yang baru membuka pintu bilik mama terhenti.. Aku berlari anak ke bilik tetamu..

Satu,dua,tiga,empat,lima..Cukup! Aku menarik nafas lega.. Elok je semuanya terlentok atas katil.. Siap berdengkur pulak tu.. Penat sangatlah tu.. Adam membetulkan kedudukan semua..

Adif Qashfi, Adil Qashfi dan Adalisya Qashfina merupakan anak kembar tiga yang aku lahirkan bulan Januari dua tahun lepas manakala Adrian Qashri dan Adryan Qashri, sepasang kembar yang aku lahirkan bulan Disember dua tahun lepas.. Semuanya sebaya..Semuanya kembar seiras.. Memang terus ikat, aku tahun lepas..

Kewangan? Nasib baiklah laki aku ni CEO, tu pun kopak jugaklah dia.. Aku yang dah dinaikkan pangkat pun still terkopak..

Kalau pergi pasaraya, terpaksa bawak dua troli, satu letak budak2 tu, satu lagi letak barang.. Bila sorang gelak, semuanya gelak tapi gelak tak pe, ni kalau sorang menangis habislah semua menangis.. Dahlah semua menangis ikut aku, pakat melalak semuanya.. Orang lepas bersalin debab, aku? Kering.. 42 kilo kau! Tak naik, naik pulak tu..

Tangan aku dengan Adam pun empat je, nak jaga lima.. Memang naik gila, tapi seronok.. Baju merah, baju biru, baju pink, baju hijau dan baju ungu.. Memang macam power rangers tengok dari jauh..

“Mak su, Pak su, power rangers dah tidur ke?” Tanya Aqira.. Adam mengusap kepalanya.. “Ye, sayang..”

“Emm.. Tak bestlah kalau power rangers dah tidur..” Bebel Aqira dan turun tangga..  Baru je aku dengan Adam tutup pintu tiba-tiba ada suara tangisan.. Bila sorang dah nangis yang lain tu apa lagi?

“Abang, gi buat susu!” Kelam kabut aku dengan Adam jadinya.. Adam berlari ke bilik untuk membuat susu..

“Alah, sayang-sayang mama.. Kejap ye.. papa ambik susu..”

“Abang!!!”

                                                                            -Tamat-